Wist je dat er in de Haarlemse Sint Bavo basiliek veel moderne kunst te zien is? Ik ontdekte dit toen er enkele jaren geleden een opening werd georganiseerd voor het nieuwe werk van bevriend kunstenaar Gijs Frieling. Hij maakte voor de Bavo een indrukwekkend glas mozaïek van wel 20 meter lang. Ik zag het deze week terug. Het is modern, ‘een vingerafdruk van deze tijd’. Geïnspireerd op het eeuwenoude verhaal van Mozes en het brandende braambos. Deze bijbelfiguur heeft een spijkerbroek en sneakers aan. Hij lijkt op de zoon van Gijs Frieling, die ooit bij mijn zoon in de klas zat. De architect van deze Bavo Joseph Cuypers zag destijds (1895-1930) de hele kathedraal gedecoreerd met mozaïek voor zich. Die wens wordt nu ten dele vervuld. Het had voor Gijs nog heel wat voeten in de aarde: ‘Ik huur een grote studio in Nijmegen en bestel vijfhonderd kilo ‘smalti’ in Italië. In de studio schilder ik het ontwerp op een vel papier van drie meter breed en twintig meter lang. Telkens snijden we er een stukje af, plakken dat op een plank, spannen er eerst een laagje plastic en dan polyestergaas over en plakken de steentjes op het gaas. Als een deel klaar is wordt het teruggelegd en zo groeit het werk als een enorme legpuzzel. Als we klaar zijn worden de delen naar de Kathedraal gebracht’. Eenmaal door de specialist op de muur gelijmd vormt het een prachtig contrast met de historische kerk. Net als de moderne glas-in-loodramen van Jan Dibbets. De eigentijdse doopkapel is ontworpen door Marc Mulders. De symbolische vormen doen aan schelpen, sterren en vissen denken. Iets ouder zijn de mooie blauw witte tegeltableaus van Jan Toorop. Hier zie je in één van de scènes dat een heilige een pestlijder te drinken geeft. Het oogt nog steeds modern. Zo hebben hier wel 60 kunstenaars van nu en toen hun sporen nagelaten. Deze Bavo is een schitterende plek vol tijdloze schoonheid. Ik zie nog lege plekken voor de komende generaties.
top of page
bottom of page
Comments